Je computer, laptop of telefoon afschrijven

Als jij een computer, laptop, tablet of telefoon op de zaak aanschaft, dan kan jij dit als kosten of afschrijving in jouw boekhouding opvoeren. Daardoor maak je minder winst èn hoef jij daar dus ook minder belasting over te betalen. Dat klinkt heel fijn, maar hoe gaat dit allemaal precies in z’n werk?

Wanneer is het inderdaad een investering en hoe moet je deze elektronische apparaten zonder meer afschrijven? En in hoeveel jaar? Lees hier van alles over dit type bedrijfsmiddelen en de afschrijving daarvan.

Wat zijn bedrijfsmiddelen?

Laten we eens beginnen met het omschrijven wat bedrijfsmiddelen zijn. Bedrijfsmiddelen zijn investeringen die jij in jouw bedrijf gebruikt, die niet voor de verkoop bedoeld zijn. Je hebt die bedrijfsmiddelen nodig om jouw producten te kunnen maken of je diensten te kunnen leveren. Voorbeelden van bedrijfsmiddelen zijn:

  • Machines, gebouwen, bedrijfsauto’s en inventaris, zoals bureaus, computers en gereedschap
  • Vergunningen en goodwill

Wat is afschrijven?

Bij het berekenen van jouw winst houd je rekening met de aanschafkosten van je bedrijfsmiddelen: want die kosten trek jij van jouw opbrengsten af.

Afschrijven vindt dan ook plaats wanneer je zo’n investering in de boekhouding verwerkt. Het verschil tussen de standaard bedrijfskosten en investeringen in bijvoorbeeld duurzame bedrijfsmiddelen zit ‘m in de waarde plus de levensduur.

De belastingdienst ziet iets als een investering als dit bedrijfsmiddel een waarde van meer dan € 450 exclusief btw heeft. Dat is € 544,50 inclusief 21% btw. Bovendien moet dit product langer dan een jaar mee kunnen gaan.

Standaard bedrijfskosten versus investeringen

Maak je kosten voor jouw bedrijf door de aanschaf van een bedrijfsmiddel dat minder dan € 450 ex btw kost, dan mag je die in het jaar waarin je dit product hebt gekocht bij de aangifte inkomstenbelasting van jouw winst aftrekken. Bij investeringen werkt dit echter net even anders.

Bij duurzame investeringen verspreid je de investeringskosten namelijk over meerdere jaren uit. Dit principe wordt (zoals hierboven reeds vermeld) afschrijven genoemd. In de financiële administratie reserveer je vervolgens elk jaar een gedeelte van jouw winst tot het moment dat dit bedrijfsmiddel in kwestie vervangen moet worden.

Deze reservering trek je jaarlijks van jouw gemaakte winst af. Hoeveel je hierbij afschrijft is afhankelijk van de levensduur van het artikel. Bij een laptop is dit standaard vijf jaar, maar een bedrijfspand schrijf je absoluut over flink wat meer jaren af.

Investeringen afschrijven is overigens verplicht, waarbij de afschrijvingstermijn eveneens bepaald en vastgesteld wordt door de belastingdienst. De betaalde btw kan je gelukkig wel direct terugvragen.

De afschrijving van een laptop berekenen

Stel dat jij een laptop van € 1.000 aanschaft. Dan zijn dit de aanschafkosten.

De vermoedelijke levensduur is net zo lang als dat jouw laptop zal werken. De levensduur hoeft niet exact te zijn, maar is eerder een gemiddelde. De gebruiksduur van jouw laptop wordt (meestal) op 5 jaar bepaald.

Je laptop van 5 jaar oud zal flink verouderd zijn en is daardoor economisch gezien niets meer waard. De restwaarde van jouw laptop is zodoende € 0.

Je mag (of moet) per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven. Voor jouw nieuwe laptop is dat 20/100 * € 1.000 = € 200. Dat past mooi in een termijn van 5 jaar, want de afschrijving is zo: ( € 1.000 – € 0) : 5 = € 200 per jaar.

Wel of niet een Smartphone afschrijven

Als jij een smartphone met een abonnement aanschaft, dan wordt dit mobieltje enkel als een investering gezien als je bij de aanschaf van het toestel een bedrag van meer dan € 450 exclusief btw neerlegt. Is het aanschafbedrag lager dan zijn het ‘gewoon’ standaard kosten.

Willekeurig afschrijven voor startende zzp’ers en ondernemers

In de beginjaren dat jij recht op startersaftrek hebt, mag je tevens willekeurig afschrijven. Dit houdt in dat jij zelf kan bepalen wanneer je de totale afschrijvingskosten wilt aftrekken. Verdien je in jouw eerste jaar bijvoorbeeld heel veel en wil je dan liever zo weinig mogelijk belasting betalen, dan kan je er voor kiezen om jouw laptop in dat jaar volledig af te schrijven.

Maar je zou er alsook voor kunnen kiezen om dit in bijvoorbeeld twee of drie jaar te doen. Het is uiteraard het beste om dit alles met jouw boekhouder of accountant te overleggen.

Het voordeel van afschrijven

De afschrijving van een laptop, pc of smartphone zorgt er voor dat de kosten in jouw boekhouding gelijkmatig verspreid worden over de jaren waarin je afschrijft.

Hierdoor zullen er geen pieken en dalen in de bedrijfswinst ontstaan, wat een beter inzicht geeft in je bedrijfsresultaten. Bovendien voorkom je zo eveneens dat je in het ene jaar heel veel belasting betaald en in een ander jaar bijna niets.

Als laatste valt er nog op te merken dat het op de juiste manier afschrijven de boekhouding een stuk realistischer maakt. Dat is fijn voor de belastingdienst en het kan jezelf ook een beetje gelukkiger maken.

You May Also Like
Overuren uitbetalen 2

Overuren uitbetalen

We kennen het luxe probleem wel, ‘teveel’ overuren hebben, die meestal binnen het kalenderjaar moeten worden omgezet in…