Het is in Nederland altijd weer spannend wat een nieuw jaar in petto heeft voor de zakelijke autorijder. We zullen in dit artikel de bijtelling voor 2021 uitgebreid uitleggen. Zoals je waarschijnlijk al bekend was, blijft de overheid voorlopig het CO2-vrij rijden nog stimuleren. Dit heeft dan ook invloed op de bijtellingspercentages voor het jaar 2021. Je krijgt een korting op het bijtellingspercentage voor een emissieloze leaseauto.
Toenemend bijtellingspercentage
Nederland heeft nu eenmaal het Klimaatakkoord gesloten, dus we zijn verplicht met z’n allen de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. Om deze reden stimuleert de regering elektrisch rijden door korting op de bijtelling te geven. De komende jaren zal het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s steeds hoger worden, zij het stapsgewijs.
Was de vastgestelde bijtelling in 2020 nog 8% voor een elektrische auto (tot een plafondbedrag van €45.000), in 2021 wordt dat 12% (tot een plafondbedrag van €40.000). Sinds 2018 betalen we in Nederland zelfs voor semi-elektrische autos al 22% over de cataloguswaarde. Vanaf 2026 zal dit percentage gelden voor álle zakelijke auto’s, waarmee meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar wordt gereden. Ook voor de elektrische auto’s dus.
Voor wie geldt bijtelling?
Als je in een zakelijke leaseauto rijdt die je ook privé gebruikt, heb je te maken met bijtelling. Rijd je meer dan 500 privékilometers in je zakelijke auto, zoals nagenoeg iedereen, dan zul je bijtelling moeten betalen. De Nederlandse overheid ziet het privégebruik van een zakelijke leaseauto namelijk als inkomen.
De bijtelling hangt af van:
- de cataloguswaarde van de zakelijke leaseauto
- de hoeveelheid CO2-uitstoot
- de belastingschijf waarin jouw salaris valt
Hoeveel is de bijtelling in 2021?
Het reguliere bijtellingspercentage voor een zakelijke leaseauto is in 2021 22%, net als in 2020 het geval was. We zullen je hieronder een voorbeeld geven.
Je koopt een zakelijke leaseauto met een catalogusprijs van € 35.000, dan gebruik je eerst de volgende formule: 22% x € 35.000 = €7.700.
Vervolgens kijken we naar jouw tarief voor inkomstenbelasting, dat kan bijvoorbeeld zijn 38,10%. De jaarlijkse netto bijtelling wordt dan 38,10% x € 7.700 = €2.933,70.
Heb je een auto zonder CO₂-uitstoot, dan krijg je een korting van 12%. Dit kortingspercentage is echter geldig tot een catalogusprijs van €40.000.
Wilde je nu net zo’n auto aanschaffen die meer dan €40.000 kost? Dan zul je over de meerwaarde 22% moeten betalen; bij een auto met een waarde van €50.000 betaal je 12% bijtelling tot €40.000 en 22% bijtelling over de resterende €10.000.
Hoe lang staat jouw bijtellingspercentage vast?
Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, deze gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto in gebruik wordt genomen. De dag waarop het kenteken voor het eerst op naam wordt gesteld, is de dag van ingebruikname. Is het dus verstandig om dit jaar nog een elektrische auto aan te schaffen? Tja, je zou dan de komende vijf jaren slechts 8% bijtelling betalen.
Het nieuwe Klimaatakkoord
Het nieuwe Klimaatakkoord heeft dus een trapsgewijze stijging van de bijtelling van emissieloze auto’s als gevolg.
Schaf je in 2020 nog een elektrische auto aan, dan betaal je 8% bijtelling tot een plafond van €45.000. In 2021 wordt dat 12% bij een plafond van €40.000.
Schaf je in 2022, 2023 of 2024 een elektrische auto aan, dan betaal je 16% bijtelling bij een plafond van €40.000. Bij aanschaf in 2025 ga je 17% procent bijtelling betalen en vanaf 2026 22%, beiden bij een plafondbedrag van €40.000.
Stel, je bent van plan in 2022 een emissieloze auto aan te schaffen van €40.000; je krijgt dan 16% bijtelling. Zestien procent van €40.000 is €6.400 per jaar. Als je in een belastingschijf valt van 36,65%, dan wordt de formule 36,65% x €6.400 = €2.345,60. Dit bedrag betaal je dan per jaar aan bijtelling in 2022.
Als je bijtelling wil voorkomen
Als je helemaal geen bijtelling wil betalen, dan zul je natuurlijk aan de Belastingdienst moeten bewijzen dat je echt niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt in jouw zakelijke auto. Het maakt dan niet uit of je in een gewone auto of een auto zonder uitstoot rijd. Maar hoe pak je dat dan aan?
Je kunt via het formulier ‘Verklaring geen privégebruik auto’ aan de Belastingdienst laten weten dat je minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Je zult ook een sluitende rittenregistratie moeten bijhouden. Handmatige rittenregistratie kost tijd en mocht je je een keer vergissen, dan kan de Belastingdienst je een boete geven. Een digitaal rittenregistratiesysteem bespaart je vaak zorgen, tijd en geld.
Conclusie
Het loont de komende jaren dus nog steeds om zakelijk CO2-vrij te rijden, alhoewel het voordeel steeds wat minder zal worden.