Een goede bedrijfsnaam hebben is een belangrijk onderdeel van een succesvol bedrijf, want met de juiste naam kan jij je beter van de concurrentie onderscheiden. Het beschrijft in slechts een paar letters namelijk de missie van jouw onderneming.
Een bedrijfsnaam bedenken is dan ook niet alleen belangrijk voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel, want die naam moet natuurlijk ook bij de klant aanspreken en gemakkelijk te onthouden zijn. Het moet tevens herkenbaar zijn, plus zo creatief mogelijk om er het alleenrecht op te verkrijgen om zo jouw unieke bedrijfsnaam te beschermen.
Maar hoe ga je nou van start om een bedrijfsnaam te bedenken, want het verzinnen van een goede naam is veelal moeilijker dan gedacht.
Bijna alle simpele namen zijn namelijk al in gebruik of de domeinnamen reeds geregistreerd, waardoor veel ondernemers dan ook uitwijken naar een apartere naam. Een saaie naam is zonder meer een slechte naam, maar een mash-up van woorden kan het al snel onuitspreekbaar maken of onmogelijk om te spellen.
Hoe dan wel de ultieme bedrijfsnaam te bedenken
Consumenten worden dagelijks met honderden merken geconfronteerd, dus is het van belang om naam te kiezen die opvalt. Het is belangrijk dat een naam blijft hangen, dat het indien mogelijk een glimlach op jouw gezicht tovert. Een slimme en originele naam uitkiezen die anders is dan wat standaard is voor in jouw branche. Een naam die men mooi vindt en waar jij trots op kunt zijn. Iets waar mensen al snel over willen tweeten of praten: dat is de kracht van een goede bedrijfsnaam.
Wat wel of niet te doen bij een bedrijfsnaam te verzinnen
De juiste bedrijfsnaam kiezen is heel belangrijk. Je kan namelijk maar één keer een eerste indruk maken en dat is meestal via jouw bedrijfsnaam.
Daarom ga jij zeer uitgebreid over deze mogelijke naam brainstormen. Je bekijkt wat voor namen jouw belangrijkste concurrenten gebruiken en hoe jij zelf graag gezien wenst te worden. Waarom de consumenten voor jouw bedrijf zullen kiezen.
Denk daarnaast tevens aan mogelijke toekomstplannen. Misschien wil jij vestigingen openen of andere doelgroepen in de toekomst kunnen aanspreken. Of wellicht een zakelijk avontuur in het buitenland plannen.
Wel doen bij bedenken bedrijfsnaam
- Het moet verstaanbaar, spelbaar en vindbaar zijn
- Iets zeggen over wat jij hen te bieden hebt
- Het moet zich niet beperken tot 1 product, dus uitbreidbaar zijn
- Denk aan landelijke of internationale ambities
- De naam mag niet misleidend zijn
- Het moet goed te beschermen zijn
Niet doen bij bedenken bedrijfsnaam
- Gebruik geen incorrecte spelling
- Jij mag niet de enige zijn die je bedrijfsnaam snapt
- Je eigen naam gebruiken
- Gebruik geen moeilijk uitspreekbare naam
- Niet op taal en cultuur letten
- Een naam kiezen die niet beschikbaar is
Bedrijfsnaam bedenken – Wat wél te doen
1. Het moet verstaanbaar, spelbaar en vindbaar zijn
Je zou dit heel gemakkelijk kunnen testen op een site die je waarschijnlijk dagelijks bezoek, namelijk in Google. Spreek jouw gewenste naam uit tegen een stemcomputer en zie of die het goed spelt.
Uit onderzoek is gebleken dat een bij startups gemakkelijk uit te spreken merknaam een positieve invloed heeft op het kunnen verkrijgen van investeringen. Dus dat is ook niet geheel onbelangrijk!
2. Iets zeggen over wat jij hen te bieden hebt
De naam moet een beeld opwekken. Als mensen jouw bedrijfsnaam zien, hoef jij niet meer uit te leggen wat het betekent of wat de gedachte erachter is. Men weet immers al wat jij hen aan te bieden heeft.
Zo’n naam is om die reden ook goed te onthouden. Men kan namelijk een associatie leggen tussen het soort dienst of product en jouw bedrijfsnaam. Denk maar eens aan de namen FitBit (een activiteiten tracker) of Kickstarter (een crowdfunding platform).
Plus als jij een goede naam bedacht hebt voorzien van een subliem thema waar consumenten van houden, dan willen zij dit ook graag met de wereld delen.
3. Het moet zich niet beperken tot 1 product, dus uitbreidbaar zijn
Als jij ooit de behoefte hebt om uit te willen breiden, is het verstandig om je niet te laten beperken met een naam die jij ooit bedacht hebt voor je initiële dienst. Bedenk zodoende een naam die gemakkelijk uitgebreid kan worden, of een thema waar jij simpel allerlei zaken omheen kan bedenken.
4. Denk aan landelijke of internationale ambities
Denk niet te lokaal. Dus verwerk niet de plaatsnaam van waar jouw bedrijf gevestigd in de bedrijfsnaam. Er bestaat de kans dat je later naar andere regio’s wilt uitbreiden, of heel misschien zelfs internationaal.
5. Je bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn
Klanten mogen niet misleid worden door je bedrijfsnaam. Een naam als Goedkope Apple Gadgetshop is om deze reden niet toegestaan, omdat jij dan misbruik maakt van het succes van een ander bedrijf. Wanneer je een eenmanszaak hebt en de letters BV achter jouw bedrijfsnaam zet mag ook niet.
6. Het moet goed te beschermen zijn
Als jouw naam te weinig onderscheidend vermogen heeft, dan is deze niet te beschermen. Dus kan jij daar tevens niet het alleenrecht op verkrijgen en mogelijke concurrenten dwingen om te stoppen met het gebruik van dezelfde naam. Het kan tevens voor grote problemen zorgen bij de online vindbaarheid.
Bedrijfsnaam bedenken – Wat niet te doen
1. Gebruik geen incorrecte spelling
Als de naam niet correct gespeld is, kan dit voor veel mensen een flinke uitdaging zijn om het te onthouden, plus te vinden. Het is daarom verstandiger om voor een goede bedrijfsnaam te gaan die ‘gemakkelijk te googelen’ is. Dit geldt tevens als de bedrijfsnaam in de domeinnaam van de zakelijke website verwerkt wordt. Het zal namelijk een positief effect hebben op de online vindbaarheid van jouw merk of bedrijf.
2. Jij mag niet de enige zijn die je bedrijfsnaam snapt
Het kan een groot probleem zijn als je een naam uitkiest die alleen voor jou betekenisvol is. Jij kan jouw bedrijfsnaam dus wel leuk, spannend, mooi of grappig vinden, maar dat betekent dan nog niet dat een ander hem alsook snapt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de samentrekking van namen, van de personen die het bedrijf oprichten.
3. Je eigen naam gebruiken
Jouw eigen naam gebruiken geeft als snel het gevoel dat je bedrijf als klein en weinig ambitieus overkomt. Dat is (waarschijnlijk) iets wat je te allen tijden wenst te voorkomen.
Mocht je echter besluiten het wel te doen, registreer jouw eigen naam dan wel! Want er bestaat de kans dat je een naamgenoot hebt die hetzelfde doet of wenst te doen. Dit geldt natuurlijk ook voor een daaraan gekoppelde domeinnaam.
4. Gebruik geen moeilijk uitspreekbare naam
Ga voor een bedrijfsnaam die gemakkelijk uit te spreken is, want waarom zou je het jouw doelgroep onnodig moeilijk maken? Een moeilijke naam roept daarnaast een gevoel van onbekendheid op en creëert zo alsook een afstand.
Mond-tot-mond reclame is nog steeds één van de effectievere manieren van reclame, plus de goedkoopste marketingtool die er is! Dit gaat allemaal vrij problematisch als de bedrijfsnaam niet of lastig uit te spreken is.
5. Niet op taal en cultuur letten
Een naam mag in het Nederlands dan wel leuk klinken, maar in het buitenland of bij andere culturen kan deze naam soms andere associaties oproepen. Vooral online zijn hier voldoende voorbeelden over te vinden! Het is daarom belangrijk dat je voor een naam kiest die zonder problemen overal werkt.
6. Een naam kiezen die niet beschikbaar is
Jouw naam mag uiteraard niet lijken op een andere bedrijfsnaam die reeds in Nederland bestaat. Het is daarom zeer verstandig om eerst even te controleren of de naam die jij op het oog hebt nog wel voor registratie vrij is.
Het is hierbij belangrijk om te weten, dat zolang het andere bedrijf maar niet dezelfde producten of diensten levert, registratie wel mogelijk is. Denk bijvoorbeeld maar aan Ajax, wat zowel een schoonmaakmiddel als voetbalclub is.
Maak het niet te moeilijk
Er bestaat over het algemeen maar één belangrijke vuistregel: houd het zo simpel mogelijk. Een lange, ingewikkelde bedrijfsnaam is gewoonweg niet handig. Kies daarom voor een bedrijfsnaam die mensen echt gemakkelijk kunnen onthouden. Dus niet een bedrijfsnaam die jij bij elke gelegenheid even moet spellen.
Mensen kunnen zo’n ingewikkelde naam ook moeilijk onthouden. Een simpele naam is tevens in jouw voordeel voor als men jou op het internet wilt opzoeken.
Tip: gebruik een bedrijfsnaam-generator. Verwacht niet dat je direct de perfecte naam vindt, maar het geeft een goede basis voor je verdere brainstorm.
Een fijne slogan kan ook extra hulp bieden. Want om de naamsbekendheid van een merk te versterken, of het uit te bouwen tot een succes, is een slogan een ultieme wijze om jouw bedrijfsnaam bij de mensen te laten ‘plakken’.
Is jouw bedrijfsnaam beschikbaar?
Alvorens jij jouw gekozen bedrijfsnaam op je zakelijke website kunt gaan gebruiken of er al een stapel visitekaartjes mee laat drukken, check je uiteraard eerst bij de KvK voor de beschikbaarheid ervan. Hetzelfde geldt voor zijn verbonden domeinnaam en social media platforms.
Het BBIE merkregister checken
Daarnaast is het uiterst belangrijk alsook het merkenregister bij het BBIE te controleren. Het is hier van belang dat jij je merk- of bedrijfsnaam nauwkeurig spelt. Probeer hierbij eventueel meerdere varianten uit. Staat de naam bij het BBIE reeds binnen dezelfde of nauw verwante klassen ingeschreven, dan mag jij diezelfde naam helaas niet meer voor jouw business gebruiken.
Als tip zou jij zelf eens een Google zoekopdracht uit kunnen voeren. Soms vind je daar namen die (nog) niet in de BBIE registers opgenomen zijn of net even ander geschreven geregistreerd staan. Dat laatste is van belang voor het handelsnaamrecht.
Door jouw merk bij de BBIE te gaan registreren heb je overigens direct al een goede stap gezet in de richting van een sterke bedrijfs- of merknaam.
Registratie domeinnamen
Wat jij ook zeker niet mag vergeten, is het registreren van jouw eigen domeinnaam. Het hebben van een .com domeinnaam klinkt hierbij erg stoer, maar is voor een Nederlands bedrijf niet echt noodzakelijk. Tenzij jij direct al internationale ambities hebt.
Naast de bekende extensies zoals .nl en .com kan je ook bijzondere extensies checken en registreren, zoals .info of die van een ander land. Dat gaat heel eenvoudig en snel. Vooraf nagaan of de daaraan verbonden domeinnamen nog vrij zijn, is een zeer wijze zet in het totale proces van een bedrijfsnaam te bedenken.
Meerdere extensies registreren, zelfs als jij die niet allemaal zelf gaat gebruiken, kan een hoop verwarring voorkomen. Als jij namelijk enkel de .nl domeinnaam registreert en iemand anders aan de haal gaat met de .com extensie, dan kan dit soms behoorlijk wat verwarring veroorzaken als men op jouw bedrijfsnaam gaat googelen.
Social media platforms
De meeste bedrijven willen uiteraard ook aan de slag gaan met social media marketing. Check om deze reden of alle gewenste social media kanalen, die jij graag wilt gebruiken, ook voor jouw bedrijfs- of merknaam vrij zijn.
Vraag feedback van anderen
Heb jij naar aanleiding van al jouw onderzoek plus het checken bij de KvK en BBIE al een lijstje opgesteld van daadwerkelijk bedrijfsnamen? Leg deze dan eerst eens voor aan jouw familie, vrienden, zakelijke netwerk en mogelijkerwijs een reeds bestaande klantenkring.
Vraag aan hen of zij aan kunnen geven wat hun associatie en gevoel is bij deze handelsnamen. Zo krijg je al heel snel een goed beeld van welke bedrijfsnaam als beste optie beschouwd kan worden.
Neem het kiezen van jouw merknaam echt bijzonder serieus. Als jij hier zelf niet goed uitkomt, huur dan wat extern advies in. Een externe adviseur kan namelijk objectiever oordelen, ‘out of the box’ denken en zich veelal beter in de doelgroep verplaatsen.