Het lijkt tegenstrijdig, maar op vliegtickets zit géén BTW. Waarom is dat? En hoe verwerk je dat in je administratie? We leggen het uit.
Dat over vliegtickets geen BTW wordt geheven komt voort uit het feit dat je heel vaak tussen twee verschillende landen vliegt. Zeker binnen Nederland zal je niet snel van Amsterdam naar Maastricht vliegen. Daarvoor zijn de afstanden te klein. Dat zorgt er voor dat de BTW-afdracht altijd volgens een afspraak tussen twee landen moet gebeuren.
Het is vrijwel onmogelijk om met alle landen ter wereld goede afspraken te maken over de BTW op vliegtickets. Denk dan aan het BTW-percentage en het land waar die BTW dan geheven moet worden.
Stel je vliegt van Amsterdam naar Barcelona en weer terug. Is dan Nederland of Spanje degene die BTW heft? Het lijkt logisch om dan Nederland aan te wijzen. Maar wat als Spanje een lager tarief hanteert en je boekt je ticket in Spanje? De vlucht blijft hetzelfde.
Je snapt het al: niemand komt hier uit en daarom is het tarief 0%. Dit is allemaal vastgeld in het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, ook wel het Verdrag van Chicago genoemd. Dit verdrag stamt uit 1944 en heeft als doel reizen per vliegtuig te stimuleren. Niet helemaal meer van deze tijd dus, want inmiddels willen we vliegreizen liever belasten en minder aantrekkelijk maken.
Accijns op kerosine
Ook met accijnzen is dit het geval. Accijns op benzine is gemakkelijk te heffen. Tenzij je in de grensstreek woont is het lastig en niet lonend om in het buitenland te tanken, dus de mobiliteit is beperkt. Met kerosine is dat een ander verhaal.
Als Emirates in Dubai goedkoop kerosine kan inkopen en dat voor eigen gebruik in Amsterdam opslaat, zou daar dan belasting over geheven kunnen worden? En wat als ze het vliegtuig goed voltanken bij vertrek uit Dubai en dan in Amsterdam helemaal niet bijtanken voor de terugvlucht?
Vliegtickets in je administratie
Het opnemen van je vliegtickets in je administratie is door het ontbreken van BTW bijna nog eenvoudiger geworden. Je kunt de vliegtickets simpelweg inboeken met 0% BTW. Je krijgt dan ook geen teruggave.
Hou er rekening mee dat reis- en verblijfkosten niet altijd voor de volle 100% aftrekbaar zijn van de winst.
Rutte wil vliegtaks
Het is natuurlijk niet gek dat de politiek deze situatie aangrijpt om wat extra te verdienen. Een complete bedrijfstak die miljarden subsidie krijgt en waarvan de milieu-gevolgen bovendien fors zijn, dat kan niet eeuwig duren.
In opdracht van het kabinet Rutte-III heeft een onderzoeksbureau doorgerekend wat de effecten van een vliegtaks zouden zijn. In kort zijn: die zijn beperkt omdat ook de belasting waar ze mee gerekend hebben beperkt is. Met een verhoging van de ticketprijs met een paar procent verandert er vrij weinig, behalve dan dat de overheid wat meer belastinginkomsten heeft.
Wat zou een vliegticket kosten mét belastingen?
Ga je uit van een volledige belasting op vliegtickets? Dan zou de prijs stijgen met 15 tot 50` procent, afhankelijk van de bestemming. Een kortere reis is zo’n 15% duurder en dat komt vooral door de BTW op het vliegticket. Een langere reis tot 50% door de accijns op kerosine. De volledige berekening vind je hier.