Als ondernemer zou jij altijd een poging kunnen wagen om te voorspellen hoe goed jouw producten of diensten bij het publiek zullen presteren. Er bestaan echter altijd factoren die buiten jouw controle om toch nog van invloed zijn op hoe je bedrijf scoort. Een methode om die factoren te ontdekken en te kwantificeren is de DESTEP analyse.
Demografische gegevens
Eén van de factoren die door de DESTEP analyse beoordeeld wordt zijn de demografische gegevens. Deze vertegenwoordigen de menselijke bevolking in een statistische vorm. Zakenmensen moeten namelijk rekening houden met de totale bevolking, opdat ze zo een productiestrategie kunnen ontwikkelen om al hun producten en/of diensten optimaal te produceren of verlenen.
Of het nu gaat om marketing op binnenlandse of internationale markten, demografische informatie kan heel belangrijke inzichten opleveren over een doelmarkt en hoe te voorzien in de behoeften van de consument. Demografische gegevens leveren namelijk statistische informatie over de kenmerken van een populatie.
Demografische variabelen
Marketeers combineren doorgaans verschillende variabelen om een passend demografisch profiel van een doelmarkt te creëren. Veel voorkomende demografische variabelen voor wereldwijde en binnenlandse marketingdoeleinden zijn:
- Leeftijd
- Geslacht
- Jaarlijks inkomen
- Burgerlijke staat
- Land van afkomst
- Opleidingsniveau
Je publiek beter leren begrijpen
Waar woon je? Wat voor werk doe jij? Hoeveel verdien je? Dit kunnen behoorlijk persoonlijke vragen zijn, maar het verzamelen van dit soort demografische informatie is een geweldige manier om bepaalde achtergrondkenmerken van een publiek beter te leren begrijpen.
Met de juiste enquêtevragen kan jij dit soort informatie eenvoudig en effectief verzamelen. Dat zal meehelpen bij het bepalen van in welk marktsegment de mensen in jouw doelgroep het beste passen. Dat betekent vervolgens dat jij een grotere groep in subgroepen kan opsplitsen op basis van bijvoorbeeld inkomen of opleidingsniveau.
Dit alles is absoluut van groot belang bij bijvoorbeeld marktonderzoek voor nieuwe producten of diensten, maar het is tevens cruciaal bij het bepalen van onder meer een nieuwe bedrijfslocatie.
De bevolking segmenteren
Elke doelgroep reageert namelijk anders op marketing en communicatie uitingen. Bij het definiëren van de demografische omgeving, ga je de bevolking dus segmenteren aan de hand van de demografische factoren. De markt wordt daarmee opgedeeld in specifieke segmenten.
Je zou bijvoorbeeld kunnen segmenteren in leeftijd, want ouderen reageren heel anders op trends dan jongeren. Daarnaast is er eveneens een grote mogelijkheid dat ouderen niet via dezelfde kanalen bereikt kunnen worden als jongere personen. Het segmenteren van de markt is om deze reden erg belangrijk.
Als jij de bevolking op de juiste wijze in demografische factoren segmenteert, dan kan jij vervolgens heel precies de grootte van jouw potentiële markt bepalen. Indien jij al over bestaande producten of diensten beschikt, dan zou jij door middel van segmentatie tevens gemakkelijk kunnen toetsen of je de belangrijkste doelgroep op de markt momenteel al met jouw product of dienst bereikt.
Voorbeeld segmentatieanalyse
Laten we eens kijken naar een relatief eenvoudige manier van segmentatieanalyse. We analyseren hier in dit voorbeeld de horlogemarkt, wat een segmentatie is die voor de ondernemer behoorlijk waardevol kan zijn.
Deze analyse onthult hier namelijk drie verschillende segmenten, die elk een andere afzetmarkt vertegenwoordigen en die verschillende typen horloges aan drie verschillende consumentengroepen toekent:
1. Deze groep mensen willen graag de laagst mogelijke prijs betalen voor elk horloge dat redelijk goed zijn werk doet. Als het horloge na zes maanden of een jaar kapot gaat, gooien ze het gewoon weg en kopen ze een nieuwe.
2. Deze groep mensen waarderen horloges vanwege hun lange levensduur, een goed vakmanschap, een fijne materiaalkeus en een uniek styling. Ze zijn bereid om diep in de buidel te tasten voor al deze bijzondere productkwaliteiten.
3. Deze groep mensen zijn niet alleen op zoek naar nuttige producteigenschappen, maar tevens naar een zinvolle emotionele waarde. De belangrijkste overweging in dit segment is dat het horloge een belangrijke gelegenheid moet symboliseren. Daarom wordt een prachtige styling, een super bekende merknaam, de aanbeveling van de vak juwelier en een met goud of diamanten uitgevoerde behuizing zeer gewaardeerd.
Een succesvolle bedrijfslocatie
Het belang van de bedrijfslocatie voor het succes van een bedrijf wordt heel vaak onderschat. Demografische factoren zijn ook hierbij van groot belang. De beste locatie voor een kledingwinkel is meestal in het centrum van een grote stad. Zo kan je beter profiteren van alle voorbijgangers die lekker kleding willen shoppen èn profiteer jij dus ook direct van impulsaankopen.
Maar soms is het centrum niet echt prettig bereikbaar, is er meer reistijd voor nodig om er te komen, of is het voor de doelgroep handiger om aan de rand van de stad te gaan winkelen.
Je moet daarom altijd goed rekening houden met jouw klanten. Iemand die slecht ter been is kan namelijk niet een grote afstand afleggen, wat beroerd is als de parkeergelegenheden niet dichtbij zijn. Een woonwinkel of bouwbedrijf kan ook beter niet in het centrum zitten maar dichtbij uitvalswegen, of snelwegen indien de klant vaak van buiten de stad naar jou toe komt.
Personeel en doorgroeien
Demografische factoren hebben echter niet alleen invloed op de doelgroep, maar tevens op het personeel. Want niet alleen de mogelijke klanten en cliënten, maar tevens het personeel moet de locatie gemakkelijk per openbaar vervoer of auto kunnen bereiken.
Goed personeel is eveneens moeilijk te vinden, dus zorg er zodoende voor dat jij in een regio zit waar jouw specialisten zich ook bevinden. Niet al te afgelegen helpt uiteraard ook mee. Bij het succesvol doorgroeien van jouw bedrijf zijn er kortom voldoende zaken waar jij rekening mee moet houden.