Een zeer gebruikelijke, nietszeggende afsluiting van een brief of e-mail is zoiets als ‘hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben’. Dit is een uiterst formele slotzin die vooral gebruikt kan worden voor zakelijke e-mails of brieven.
Deze afsluiting is echter vrij ouderwets, maakt veelal niet al te veel indruk en is ook al een soort bladvulling geworden, maar kan desondanks nog steeds gebruikt worden. In afwachting van uw reactie, verblijf ik gebruik je daarnaast voornamelijk in zakelijke brieven waarbij jij de persoon niet kent, aan wie jouw brief gericht is.
Een beetje ‘taal’ lui
Voor iedereen die nog klassieke afsluitzinnen gebruikt, kan dit een beeld oproepen van iemand die niet met zijn tijd meegaat, niet echt creatief is en eigenlijk een beetje ‘taal’ lui is. Het is dan ook wel erg gemakkelijk om een zin te gebruiken die al eeuwen gebruikt wordt. Je hoeft er niet over na te denken, want jij pakt gewoon een klassieker uit de oude doos. Modern taalgebruik staat daarentegen voor eigentijds, hedendaags en dus niet voor nieuw.
‘Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben’ lijkt tegenwoordig onnodig oud. Volgens sommige schrijvers is het zelfs beter om zo’n slotformule weg te laten. Plus schrap daarbij al helemaal het woord ‘hopen’ uit het repertoire, want hoop ligt naast vrees en jij geeft zo in feite aan dat je bang bent dat jij iets niet goed hebt gedaan. Dus laat dit weg!
Volgens deze moderne schrijvers is het beter om met een korte samenvatting (voor als het een lange e-mail of brief was) te komen en duidelijk te maken wat jij van de lezer verwacht. Zoiets als ‘Graag hoor ik van u welke van de twee opties u kiest.’ Of geef ruimte om te reageren met bijvoorbeeld: ‘Heeft u vragen? Mail me of bel me op [nummer].’ Want jij schrijft jouw tekst om het de lezer gemakkelijk te maken, of niet soms?
Enkele voorbeelden van ouderwetse zakelijke afsluitzinnen zijn:
- Erop vertrouwend dat u volledig bent geïnformeerd,
- Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
- In afwachting van uw spoedige reactie,
- In afwachting van uw reactie,
- Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest, verblijf ik
- U dankend voor de te nemen moeite,
- Wij hopen spoedig iets van u te vernemen.
- Indien u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met…
- Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Alle slotzinnen die hierboven weergegeven worden zijn, zoals je zelf kan lezen, behoorlijk formeel. Als jij een zakelijke e-mail of brief zodoende wat minder formeel wenst af te sluiten, maar dit toch goed wenst te doen, overweeg dan om één van de onderstaande zinnen toe te passen. Deze zijn niet alleen een stuk moderner, maar alsook informeler en worden juist daarom steeds vaker als afsluitende zin gebruikt.
- Graag zie ik uw reactie (spoedig) tegemoet.
- Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd;
- Ik zie uw antwoord met belangstelling tegemoet.
- Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
- Bij vragen kunt u altijd contact opnemen met….
- Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Wanneer (liever) geen slotzin?
Na het inhoudelijke gedeelte van jouw brief of e-mail sluit je deze veelal af met een afsluitende zin. Het is echter niet altijd noodzakelijk om een slotzin te gebruiken. Een brief kan namelijk ook zonder slotzin afgesloten worden, wat bijvoorbeeld het klassieke ‘hoogachtend’ kan zijn of de altijd goede ‘met vriendelijke groet’ met daaronder je naam en eventueel een persoonlijke handtekening.
De slotzin weglaten wordt vaak toegepast als er al eerder een correspondentie met de contactpersoon heeft plaatsgevonden, of als jij deze persoon reeds kent.
Een passende slotzin gebruiken kan echter nooit kwaad, maar als jij dit doet, zorg er dan voor dat je deze goed toepast en houd dit kort en krachtig. Zorg ervoor dat deze slotzin ook prima bij de schrijfstijl van jouw e-mail of brief past. Je moet bij deze afsluiting en geschikte groet natuurlijk wel altijd op een juist gebruik van interpunctie, zoals punt en komma letten.