Alle commerciële organisaties hebben een klantenbestand: dit is immers dé manier om te blijven voortbestaan. Wanneer jouw product of dienst al een tijdje op de markt is, heb je waarschijnlijk al een mooi klantenbestand kunnen opbouwen. Het geven van relatiegeschenken kan een mooie manier zijn om jouw bestaande klanten te behouden. Ook kunnen relatiegeschenken een ondersteunende factor zijn bij het overtuigen van potentiële klanten. Iedere organisatie – en haar klantenbestand – is uniek. De voordelen gelden dan ook zeker voor de kleinere organisaties. Wanneer je gaat beginnen met relatiegeschenken is het wel belangrijk om jouw huidige én gewenste klanten in acht te nemen. In deze blog lees je er meer over.
Investeren in een duurzame relatie
Mensen vinden het leuk om een cadeau te ontvangen, zo ook jouw geliefde klanten. Juist daarom kan het effectief zijn om te gaan investeren in relatiegeschenken. Dit kan namelijk veel impact hebben op de relatie die jij en jouw klant behouden. Je kunt mensen op verschillende momenten voorzien van een cadeau. Je kunt hen bijvoorbeeld bedanken voor de fijne samenwerking, je kunt jouw vaste klanten aan het eind van het jaar een kleinigheid opsturen of je kunt een cadeautje aan een bestelling toevoegen. Er zijn erg veel opties. Juist daarom is het belangrijk om goed in kaart te brengen wie jouw klanten zijn en waar de behoefte ligt.
Een relatiegeschenk voor een niche
Als jij zeer specifieke producten of diensten verkoopt en je daarmee richt tot een niche, is het interessant om je te verdiepen in persoonlijke relatiegeschenken. Omdat je klantenbestand waarschijnlijk klein en bekend is, heb je de uitgelezen kans om de klant zich speciaal te laten voelen. Deze vorm van waarde kan ertoe leiden dat (potentiële) klanten zich betrokken en gewaardeerd voelen. Daarnaast is de kans aanwezig dat ze een positieve associatie krijgen met de organisatie. Kies bijvoorbeeld voor bedrukte relatiegeschenken. Dit is een goed voorbeeld van een origineel en persoonlijk cadeau. Daarbij sla je twee vliegen in één klap: je zorgt ervoor dat je klanten zich gewaardeerd voelen én je zorgt voor veel extra zichtbaarheid voor je eigen onderneming!
Simpele relatiegeschenken
Niet ieder bedrijf focust zich op een niche. Sterker nog: veel bedrijven kiezen ervoor om een bredere doelgroep aan te trekken. Als jij een brede doelgroep aantrekt is het ook zeker een goed idee te investeren in relatiegeschenken. Ga bijvoorbeeld tassen en handdoeken bedrukken met jouw bedrijfsnaam en/of logo. Dit is een leuk cadeau wat je bijvoorbeeld kunt meesturen bij bepaalde acties. Geef ze bijvoorbeeld weg tijdens het jaarlijkse Black Friday-evenement of geef mensen die voor een bepaald bedrag bestellen een gratis exemplaar. Op deze manier zorg je er niet alleen voor dat mensen een positieve associatie hebben met jouw bedrijf, je geeft jezelf ook goedkope promotie. Wist je dat mensen ongeveer zeven contactmomenten nodig hebben met een bedrijf voordat ze overgaan op actie? Het zien van de tas of handdoek met jouw bedrijfsnaam en/of logo erop is alweer één van de zeven contactmomenten!